Luahan Kata dan Rasa..SEMBANG - SEMBANG

Friday, August 21, 2009

Pengalaman beristeri dua

Assalamualaikum

Saya baru dapat emel seseorang yang menceritakan pengalaman peribadi beliau beristeri 2.

Dari Hamba Allah:

AssalamualaikumSaudara/SaudariRakan rakan SIMSaya ingin berkongsi pengalaman. saya pernah mempunyai 2 isteri. Dulunya saya hanya tumpu pada kerja. Kawan-kawan wanita memang ada disekeliling saya, malah staf saya ramai terdiri dari kaum hawa. Tiada perasaan hendak kahwin satu lagi pada ketika itu.

Malah ada yang ajak bercinta dengan saya, saya menolak dengan baik.Namun isteri saya yang pertama selalu bising sebab cemburu dan langsung tidak mempercayai saya. Beliau selalu menyatakan bahawa beliau menerima panggilan telefon dari entah sesiapa yang melaporkan bahawa saya sering berpeleseran dengan staff saya. Malah selalu keluar.Sesungguhnya saya bukanlah terdiri dari lelaki yang sedemikian. Bagi saya, saya rapat dengan semua staf tak kira lelaki mahupun perempuan.

Timbul fitnah adalah biasa bagi saya. Rumahtangga saya tidak aman. Saya selalu berdoa pada Allah agar diberikan kekuatan dan hidayah kepada saya dan menerangkan hati isteri saya.Sehingga satu hari, saya berkenalan dengan rakan sekerja tetapi jauh lokasi dan terus kami rapat sehingga saya bernikah dengannya secara sah tidak sampai setahun berkenalan. Tetapi pernikahan saya ini sememangnya mendapat tentangan hebat dari isteri saya yang pertama. Namun sudah ditetapkan jodoh, semua majlis pernikahan berjalan dengan lancar.Pernikahan saya yang kedua tidak lama kerana Isteri saya telah dijemput oleh Ilahi selapas setahun kami bernikah. sedih bukan kepalang, arwah isteri saya amat memahami saya. Sikapnya amat berbeza dengan isteri pertama saya.


Namun ini lah yang dikatakan takdir. sepanjang hidup bersama dengan arwah, arwah sering di hina kerana kononnya merampas hak orang. sehingga anugerah khidmat cemerlang yang beliau perolehi ditarik balik. Tetapi saya bersama arwah tetap aman dan bahagia. Tiada rasa tertekan mahupun terhina.Nasihat saya, jangan lah antara kita semua menghina pada orang yang berpoligami. wanita yang ingin bernikah dengan suami orang janganlah dihina. Semuanya diaturkan oleh Nya. Kita diuji sentiasa.

Ingatlah. Ada yang menyatakan jodoh ini boleh dibuat, disusun, namun jika tiada izinNya, jangan haraplah.

No comments:

Post a Comment