Luahan Kata dan Rasa..SEMBANG - SEMBANG

Friday, August 7, 2009

Cerita masalah lelaki

Aku ada membeli satu majalah mingguan untuk wanita je. Tapi aku pun suka baca. Banyak juga info dalamnya. Terutama bab lelaki dan perempuan.

Adale cerita dalam tu bab sorang lelaki tu, katanya ada masalah dengan isteri. Dipendekkan masalah dia, isterinya tu tak dapat lagi melayan nafsunya. Jadi terpaksalah dia beronani dan lebih mengejutkan dia juga ada menjalin hubungan sulit dengan wanita lain. Tambahnya pula, dia tak nak kahwin lagi satu sebab sayang isterinya. Jadi jawapan kaunselor pun aku layan juga. Tetapi aku kurang puas hati jawapan nasihat dari kaunselor tu. Dia banyak menyentuh bagaimana cara hidup tanpa sex, di awal jawapannya. Yang terakhir barulah disebutkan tentang kahwin lagi satu.

Jawapan kaunselor itu lebih mirip untuk mengubah fitrah lelaki dari "berkehendakkan" menjadi seorang yang menahan nafsunya. Adalah salah sekiranya seorang lelaki yang sudah berkahwin menahan nafsunya dari "bermesraan" dengan isterinya yang sah. Allah telah menganjurkan perkahwinan diantara lelaki dan perempuan supaya masing-masing dapat menyalurkan "nafsu" mereka kepada jalan yang halal. Mengapa pula apabila seorang isteri tidak dapat melayani kehendak suami, si suami pula disuruh menahan nafsunya sedangkan fitrah lelaki ini Allah jadikan sentiasa "berkehendakan". Berbeza dengan wanita apabila sudah beranak pinak mereka merasakan seks sudah menjadi perkara ke 2, 3 atau yang last sekali.

Dalam soal ini kita tidak boleh menyalahkan si isteri kerana tidak lagi melayan suami seperti mula-mula berkahwin dahulu kerana inilah fitrah yang Allah jadikan atas mereka. Namun isteri juga tidak boleh menyalahkan suami atas dasar "selalu berkehendakkan". Ini adalah fitrah yang Allah jadikan buat lelaki.

Kerana itulah Allah Maha Mengetahui dan membenarkan si suami berpoligami demi menjaga keharmonian rumahtangga. Berapa ramai lelaki yang takutkan isteri sanggup membela perempuan "gelap". Pada zahirnya dia dianggap suami mithali, tetapi di luar semua wanita dah dirasainya. MAlah ada wanita yang sanggup membiarkan suaminya berbuat maksiat tetapi tak sanggup melihat suaminya mendapat "benda halal". Dimanakah kewarasan kita? Suami takut kepada isteri tetapi tidak takutkan Allah!!

Namun undang-undang syariah itu jelas jika suami berkahwin lagi maka bebanan mereka terhadap menjawab soalan di hadapan Allah kelak sangatlah berat!! Maka seharusnya isteri yang suaminya ingin berkahwin lagi perlu segera memberi keizinan dengan harapan ganjaran Allah di akhirat kelak amatlah lumayan. Suami lah yang sepatutnya bergementar hati dan nuraini mereka apabila isteri membenarkan suaminya berkahwin lagi.

Perlu diingatkan "keizinan" di atas sebenarnya tiada dalam hukum syarak!! Jadi terpulanglah kepada kita semua menilai diri kita dan niat kita ini.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment