Luahan Kata dan Rasa..SEMBANG - SEMBANG

Wednesday, August 5, 2009

Lelaki dan kahwin lebih

Asal sebut kahwin satu lagi lelaki le juaranya. Sapa tak nak kahwin lagi. Perumpamaan yang aku selalu dengar dan tumpang guna pakai sekali ialah " kahwin lebih ni sedap sebab macam lauk, kalau banyak lauknya banyakle pilihan rasanya".

Bagi aku kalau lelaki nak kahwin lagi tak de masalah. Kalau dah berkenan kahwin je le. asalkan jangan buat maksiat. Kalau di negara-negara arab, kahwin lebih macam takde mendenya. Di Malaysia ni pulak terbalik. Kalau lelaki tu kahwin lebih, semua orang akan pandang macam alien dari planet marikh (bukan jutawan dari planet marikh). Apalah salahnya kak oii bagi abang-abang tu kahwin lagi. Bukannya diorang nak buat maksiat. Malah akak pun dapat pahala lagi. Ni sorang Ustaz merangkap artis baru-baru yang bercerai dengan isteri lawanya menarik perhatian aku. Dengarnya (wallahualam) ustaz ni bagi nafkah setiap bulan namun perceraian mereka kerena isterinya tak sanggup suaminya memadukannya. Walaupun isterinya mengakui suaminya itu orangnya baik, bertanggungjawab namun dia tidak boleh menerima madu dalam hidupnya. Alangkah malangnya bagi manusia yang mendapat suami yang baik namun tidak sanggup melawan emosi dan sanggup bercerai-berai. Wallahualam.

Ada juga kawan-kawan aku yang kawin ramai hidup bahagia. Gaduh-gaduh kecik tu biasala. Kalau nak taule, yang kahwin lebih tu adakalanya lebih bahagia. Cuma depa tak le cerita kat TV selalu. Kalau keluar cerita depa kang ramai pula ibu-ibu tunggal nak cuba nasib. Wanita ini Allah menjaga mereka umpama permata yang mahal. Diizinkan lelaki yang sudah berkahwin untuk berkahwin lagi kerana Allah mahukan lelaki yang mampu bertanggungjawab dalam membela nasib ibu-ibu tunggal mahupun anak dara. Inilah cantiknya Islam dan kaum wanita perlulah memahaminya secara mendalam.

No comments:

Post a Comment